Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 7: vrijdag 6 maart Listvyanka

Dag 7: vrijdag 6 maart 2015

Onze lange treinreis zit erop. Wij zijn in Listvyanka aangekomen waar het -19 graden is en 70 km van Irkutsk vandaan, dus we moeten nog een klein uurtje met de auto naar onze eindbestemming.
We slepen onze koffers trap op en af en kunnen hem dan in de auto stoppen. Mathijs een nederlandse reisgenoot uit de trein rijdt ook met ons mee. Hij verblijft in een homestay, bij een gezin thuis. In ons hotel Baikal Terema aangekomen storten we neer op ons bed. We stappen om 3.35u uit de trein en komen om 9.30u in ons hotel aan. Tijdsverschil van 5 uur plus een 1 uurtje rijden.
We kunnen heerlijk douchen en ploffen nog even neer op de zachte comfortabele bedden.
De ogen vallen dicht al is het maar voor een half uurtje, heerlijk....
We gaan de boel verkennen en lopen meteen richting het meer, op zoek naar een geld automaat. We zijn er nu op gekleed. Het is nu al wat later op de dag en het is iets minder koud -12 en naar mate de dag langer wordt gaat de temperatuur weer dalen.
Na een flinke tippel besluiten we maar weer terug te gaan, want we wilden nog wel een hondensleetocht maken. De receptie van ons hotel zou nog even bellen naar het bedrijf die dat organiseert. Helaas we moeten er zelf maar even naar toe lopen want ze kon niets voor ons regelen. Hup gaan we weer de kou in op zoek naar de hondensleetocht
Na een kleine wandeling komen we aan bij de honden en in het engels proberen wij duidelijk te maken dat wij ook een ritje wilden maken, al was het maar een ritje van 10 minuten. Maar helaas zijn we te laat (15.00u). Er zijn al 2 mensen voor ons die een rit gaan maken en daarna gaan ze een rit van 2 dagen voorbereiden. We kunnen dus helaas geen hondensleetocht maken. Dat is een diepe teleurstelling. Het enige wat we nog kunnen doen is foto's en filmpjes maken van wat wij allemaal gaan missen.
We gaan weer terug naar het hotel, Rob en Tamara maken nog een lange wandeling naar een geldautomaat ( die hadden we de eerste keer niet gehaald). Samen zijn ze nog op het grote meer geweest, wat een spannende ervaring was.
Zo, straks lekker eten en volgens mij heerlijk slapen tot morgen.
Rob, Berna en Tamara.

Treinreis van Moskou naar Listvyanka 2 maart t/m 5 maart 2015

We zitten vandaag in een hotel in Listvyanka. We hebben wifi dus kan onze weblog bijgewerkt worden. Dus hier is ons verhaal van de treinreis.

Dag 3: maandag 2 maart 2015

Onze laatste ochtend in het hotel. Nog even lekker douchen en ontbijten. De laatste foto's online gezet nu we nog wifi hebben. Facebook, weblog alles nog even vlug gedaan. Om half 12 worden we door Dimitri opgehaald. Hij brengt ons naar het sation. Onderweg verteld hij nog wat over bezienswaardigheden. Nationale park, museum over de ruimte, zoals wij de Nint in Amsterdam hebben. Bij ons station aangekomen hebben we nog een kwartiertje om de nodige foto' s te maken en een souveniertje te kopen. Die komt bij ons bij de wereldkaart te hangen.
We checken in en het treinavontuur gaar beginnen. Het is even wennen met de ruimte maar als alles is ingericht en opgeruimd blijkt dat we nog genoeg ruimte hebben. De trein vertrekt exact om 13.05u zoals op de ticket wordt vermeld.
En dan vetrekken we voor een reis van 36 uur in de trein. Ben benieuwd hoe we dit gaan beleven.
Dag 4: dinsdag 3 maart 2015
6:49u
Wat een beroerde nacht. Echt comfortabel is het niet. Je dut wat in en soms slaap je een uurtje of anderhalf en dan wordt je weer wakker. Blijk ons treinreis geen 36 uur te zijn maar 84 uur. Dat is 3 en een halve dag. Ik hoop dat we dit overleven.
De boiler werkt overigens prima. We kunnen gewoon lekker cup a soup eten, koffie en thee drinken. Het restaurant zag er ook keurig uit, daar gaan we straks maar ontbijten. We zijn om 6.00u Moskou tijd compleet wakker (4.00 u NL tijd). Een kopje thee gaat er wel in, het is zoals was voorspeld heel erg warm in de trein. We zullen halverwege de dag vast nog wel indutten.
De treinreis verloopt voorspoedig. Af en toe gaan we de trein uit om onze benen te strekken en frisse lucht te happen. Niet te ver weg van onze trein en ingang. We lopen wat heen en weer in de trein en gaan naar het restauratiewagon. 's Avonds hebben we in het restaurant gegeten en dat zag er goed uit. De tijdzone is ons nog niet echt duidelijk maar het is nu 5.20u NL tijd, 7.25u Moskou tijd, 9.25u lokale tijd. Dus 4 uur verschil met Nederland.
Dag 5: woensdag 4 maart 2015
Ah...beter geslapen dan gisteren. Wel vroeg wakker. Nederlandse tijd, half 5, Moskou tijd half 7.
Dag 1 overleeft in de trein. De 2e dag zal niet veel anders verlopen. Dit keer ontbeten in de trein. Spiegel ei en roer ei gegeten, beiden goed klaargemaakt.
Zo af en toe een korte stop van 20 minuten en dan weer terug ons coupe in. Muziek luisteren, lezen, spelletjes op de Ipad, kaarten of dobbelen. Afgewisseld met een loopje naar het restaurant. Er valt niet veel te beleven in de trein, de landschappen echter zien er wel steeds kouder uit, maar ook heel mooi met de blauwe lucht op de achtergrond.
14.10u NL, 16.16u Moskou tijd, 19.14u lokale tijd.
Ah nog even naar buiten, een stop van 20 minuten, -10 graden, in ons joggingbroek en pantoffels, heel bizar en ijzig koud. Straks hebben we een stop van 1 uur, dan gaat de thermo ondergoed aan en gewone schoenen.
18.46u NL, 20.50u Moskou tijd, 23.51u lokale tijd. 5 uur tijdsverschil met Nederland.
We zijn even uit de trein gestapt, we hebben 3 kwartier om onze benen te strekken. Op het station hebben we wifi, dus even vlug iets op facebook plaatsen, Rob en Tamara even contacten met de familie en voor je het weet moet je de trein al weer in. Op naar de volgende laatste dag in de trein. Het zal wel vreemd gaan omdat we 3.25u Moskou tijd uit moeten stappen en dan 's morgens vroeg ongeveer 8.00u in Irkutsk aankomen.
We zullen het wel merken.....
Dag 6: donderdag 5 maart 2015
Slapen in de trein gaat steeds beter. De tijd in de gaten houden wat moeilijker. NL tijd moeten we eigenlijk helemaal loslaten, maar ja, toch fijn om te weten of ze in nederland al op zijn of niet. In de trein houden we nog steeds Moskou tijd aan. Buiten het station zijn we nu al 4 uur verder ( van Moskou tijd af gerekend). We zijn weer even 3 kwartier uit de trein, bij een groot treinstation. Nu wagen wij ons ook buiten het stationsgebouw. Om een leuke foto van het stationsgebouw te nemen loop ik een plein op om een beetje afstand te scheppen. Word ik in het russisch aangesproken door een russische vrouw, aangezien ik geen idee heeft wat ze wilt loop ik maar gauw weg. 10 passen later komt er weer een andere vrouw bij me druk kletsend in het russich. Wat moeten ze nou van me? Dan zie ik een groepje van vrouwen mijn kant op lopen terwijl die ene vrouw nog steeds druk tegen mij kletst. Ik begin te begrijpen dat ze geld wilt omdat ik foto's van het stationsgebouw loopt te maken. Gelukkig komen mijn reddende engeltjes mij helpen en zodra Rob en Tamara bij mij zijn lopen de vrouwen van me weg. Zigeunervrouwen, zegt Rob nog. Nu ik goed kijk zie ik ze allemaal in die lange rokken lopen ( net als in Italie toen).
Rob em Tamara zagen dat een andere man ook belaagd werd door die vrouwen, maar die werden weggejaagd door een russisch vrouwtje uit een winkel. Die kwam naar buiten stormen en trok de man bij hun vandaan en ging goed te keer tegen die zigeuners. Die liepen verspreid over het plein weg om elders weer bij elkaar te gaan staan.
We gaan het stationsgebouw weer in en maken gebruik van de wifi. Dan moeten we weer de trein in en wachten we op de volgende stop.

Moskou

Dag 2: 1 maart 2015

1 dagje Moskou
Vandaag gaan we Moskou Centrum in. We gaan naar het Kremlin. Op ons lijstje staat ook het rode plein met de Basil's Cathedral. Deze kerk heeft van die mooi gekleurde torentjes dus dat wilden we ook graag bezoeken. In het Kremlin staan een aantal gebouwen. Onze keuze viel op de Kremlin Cathedrals en de Armoury Chambers. Na wat heen en weer geloop van de ticket verkoop naar de Armoury Chambers en weer terug, omdat Rob zijn rugzak niet mee mocht en in een bagagekluis moest. Begon ons bezoek aan de kathedralen. We zijn in verschillende kathedralen geweest, die bijzonder indrukwekkend waren zowel van buiten als van binnen. Helaas mochten we binnen niet fotograferen. Daarna zijn we de Armoury Chambers in gegaan, waar een groot aantal kostbare schaten te zien waren. Van zilveren serviezen tot harnassen, koetsen en kledingstukken. Allemaal kostbaar en schitterend om te zien. Weer buiten gekomen wilden we naar het rode plein en de Basil's Cathedral. Dat was maar een klein stukje verderop, helemaal als je het kon afsteken. Maar het plein waar we de torentjes al konden zien, werd steeds drukker en we konden niet de tussen straatjes meer nemen, alles was afgesloten.
Er was een demonstratie gaande ivm de moord op Boris Nemtsov op vrijdag 27 februari 2015.
Alle kleine zijweggetjes en straatjes waren afgesloten, zodat je eigenlijk maar een kant op gaan en dat was waar de demonstranten waren. Na tig keer heen en weer te lopen en andere weggetjes zoeken kwamen we een behulpzame jonge jongen tegen die ons probeerde te helpen in gebrekkig engels. Hij liep zelfs het hele stuk mee tot aan de blokkade van de politie. Hij kon in het Russich vragen of we er door heen mochten lopen maar helaas mochten wij er niet door. De jongen bod zijn verontschuldiging aan maar ja het was zijn schuld niet dat alles vast liep. De jongen ging weer weg en wij bleven nog even bij de blokkade staan kijken. Sommige mensen mochten na controle van hun tas er toch door dus wij ook maar de stoute schoenen aan trekken en sloten achter de rij aan. Na 2 flesjes water ingeleverd te hebben konden we er toch nog door. Na een stukje gelopen te hebben kwamen we weer een blokkade tegen. Wij uitleggen wat we wilden en ja hoor de agent duwde het rek een stukje open en als we toch naar de kerk wilden gaan dan moesten we met de demonstranten mee lopen.
Het was bizar, eng, spannend alles tegelijk. Wij liepen mee tussen de duizenden mensenmassa. We konden er ook niet tussen uit want de politie had de hele massa ingesloten en we konden alleen maar rechtdoor mee lopen. We kwamen uiteindelijk langs ons kerkje en namen maar meteen wat foto's. Ook hier konden we er niet tussen uit, we moesten tot het bittere eind meelopen.
Uiteindelijk liep alles uitelkaar maar er moesten zoveel mensen naar de metro, dat ze dat niet in een keer konden verwerken, dus de metro's werden gesloten of er werd mondjes maat mensen binnen gelaten. Dus dat werd weer een paar km's doorlopen tot we eindelijk een metro vonden waar we gewoon in konden stappen. Op de heen weg moesten we nog wel puzzelen hoe alles werkten, we leerden zo een beetje russisch lezen en met vragen kwamen we over al uit. Op de terugweg ging het een stuk vlotter ( en dankzij Tamara ) waren we in een keer goed gegaan. Zelfs met een tussenstop om een speciale stationshal te bezichtigen. Dat kunnen jullie zien bij de foto's.
We kwamen veilig in ons hotel aan, moe, korte pootjes gelopen, maar wel voldaan en zeer tevrede. Wat een avontuur in Moskou.
Misschien kan je ons in het nieuws over Moskou terug vinden. Rob in een witte jas en Tamara met een oranje muts.
Nu lekker eten, slapen en op naar ons volgende avontuur: De treinreis....
Tot ziens, tot de volgende keer.
Rob, Berna en Tamara.

Dag 1: 28 februari, aankomst in Moskou

Vliegtuig Amsterdam - Moskou

De reis is begonnen. De nodige stress alweer achter de rug en nu zitten we in het vliegtuig. Rob en Tamara zijn zich aan het inlezen over Rusland en Moskou. Ik schrijf een verhaaltje en dan ga ik ook lezen, maar dan mijn eigen boeken en laat het inlezen over Rusland over aan mijn reisgenoten.

Moskou
We zijn in ons hotel Maxima aangekomen. Onze eerste indruk van Moskou is grauw, miezerig weer. Grote gebouwen en ontzettend veel grote shoppingmalls. Nederlandse tijd: 16.50, Russische tijd:18:54.
Het is nu al donker. We gaan eerst maar het hotel verkennen en kijken waar we kunnen eten. Morgen gaan we de metro uitproberen en dan naar het Kremlin. Spannend allemaal hoor, onze gids Dimitri was heel aardig en sprak grappig maar duidelijk Engels.
Morgen zien we wel weer verder.
Tot ziens.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis.

Hoewel we niet altijd internet zullen hebben, zulllen wij ons best doen om regelmatig iets op de weblog te plaatsen.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!