Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Moskou

Dag 2: 1 maart 2015

1 dagje Moskou
Vandaag gaan we Moskou Centrum in. We gaan naar het Kremlin. Op ons lijstje staat ook het rode plein met de Basil's Cathedral. Deze kerk heeft van die mooi gekleurde torentjes dus dat wilden we ook graag bezoeken. In het Kremlin staan een aantal gebouwen. Onze keuze viel op de Kremlin Cathedrals en de Armoury Chambers. Na wat heen en weer geloop van de ticket verkoop naar de Armoury Chambers en weer terug, omdat Rob zijn rugzak niet mee mocht en in een bagagekluis moest. Begon ons bezoek aan de kathedralen. We zijn in verschillende kathedralen geweest, die bijzonder indrukwekkend waren zowel van buiten als van binnen. Helaas mochten we binnen niet fotograferen. Daarna zijn we de Armoury Chambers in gegaan, waar een groot aantal kostbare schaten te zien waren. Van zilveren serviezen tot harnassen, koetsen en kledingstukken. Allemaal kostbaar en schitterend om te zien. Weer buiten gekomen wilden we naar het rode plein en de Basil's Cathedral. Dat was maar een klein stukje verderop, helemaal als je het kon afsteken. Maar het plein waar we de torentjes al konden zien, werd steeds drukker en we konden niet de tussen straatjes meer nemen, alles was afgesloten.
Er was een demonstratie gaande ivm de moord op Boris Nemtsov op vrijdag 27 februari 2015.
Alle kleine zijweggetjes en straatjes waren afgesloten, zodat je eigenlijk maar een kant op gaan en dat was waar de demonstranten waren. Na tig keer heen en weer te lopen en andere weggetjes zoeken kwamen we een behulpzame jonge jongen tegen die ons probeerde te helpen in gebrekkig engels. Hij liep zelfs het hele stuk mee tot aan de blokkade van de politie. Hij kon in het Russich vragen of we er door heen mochten lopen maar helaas mochten wij er niet door. De jongen bod zijn verontschuldiging aan maar ja het was zijn schuld niet dat alles vast liep. De jongen ging weer weg en wij bleven nog even bij de blokkade staan kijken. Sommige mensen mochten na controle van hun tas er toch door dus wij ook maar de stoute schoenen aan trekken en sloten achter de rij aan. Na 2 flesjes water ingeleverd te hebben konden we er toch nog door. Na een stukje gelopen te hebben kwamen we weer een blokkade tegen. Wij uitleggen wat we wilden en ja hoor de agent duwde het rek een stukje open en als we toch naar de kerk wilden gaan dan moesten we met de demonstranten mee lopen.
Het was bizar, eng, spannend alles tegelijk. Wij liepen mee tussen de duizenden mensenmassa. We konden er ook niet tussen uit want de politie had de hele massa ingesloten en we konden alleen maar rechtdoor mee lopen. We kwamen uiteindelijk langs ons kerkje en namen maar meteen wat foto's. Ook hier konden we er niet tussen uit, we moesten tot het bittere eind meelopen.
Uiteindelijk liep alles uitelkaar maar er moesten zoveel mensen naar de metro, dat ze dat niet in een keer konden verwerken, dus de metro's werden gesloten of er werd mondjes maat mensen binnen gelaten. Dus dat werd weer een paar km's doorlopen tot we eindelijk een metro vonden waar we gewoon in konden stappen. Op de heen weg moesten we nog wel puzzelen hoe alles werkten, we leerden zo een beetje russisch lezen en met vragen kwamen we over al uit. Op de terugweg ging het een stuk vlotter ( en dankzij Tamara ) waren we in een keer goed gegaan. Zelfs met een tussenstop om een speciale stationshal te bezichtigen. Dat kunnen jullie zien bij de foto's.
We kwamen veilig in ons hotel aan, moe, korte pootjes gelopen, maar wel voldaan en zeer tevrede. Wat een avontuur in Moskou.
Misschien kan je ons in het nieuws over Moskou terug vinden. Rob in een witte jas en Tamara met een oranje muts.
Nu lekker eten, slapen en op naar ons volgende avontuur: De treinreis....
Tot ziens, tot de volgende keer.
Rob, Berna en Tamara.

Peter en corrie

Wat een avontuur weer
Ja we hebben jullie gezien ????
Tussen al die mensen
Geniet nog lekker ????