Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 13: woensdag 12 maart 2015 de laatste treinrit

Dag 13: woensdag 12 maart 2015

De trein van 7.00u, onze laatste rit naar Beijing, 24 uur in de trein, met nog 1 onbekende bij ons in de coupe. Dat wordt met ons kleren aan slapen.
Er zit een chinese meneer bij ons, we proberen met handen en voeten een gesprek met hem aan, want engels spreken doet hij niet. Wij zelfs een anwb woordenlijst erbij gehaald, ja lezen kon hij wel, want het stond ook in het chinees erbij, maar zijn antwoorden waren voor ons adacadabra. Op een gegeven moment hebben we het maar opgegeven en zijn we allemaal maar wat voor ons zelf gaan doen. We kwamen onze uurtjes door met lezen, indutten, spelletjes op de ipad. De grens overgang was ook nog wel een ding. We moesten weer 3 bonnen volledig invullen en er liepen weer een hoop controleurs en douane beambten langs. Zowel van de mongoolse kant als de chinese kant was het weer een hoop poeha. De chinese meneer begreep er niets van en Tamara heeft hem moeten helpen met het invullen van zijn formulieren.
Op een formuliertje na werd alles weer opgehaald inclusief je paspoort. Terwijl we zaten te wachten reed de trein weer een stuk achteruit. Het onderstel moest gewisseld worden, het zou een spektakel worden, volgens zeggen. Het enige wat wij er van vonden was dat het 3 uur sneller kon als ze efficienter zouden werken, maar helaas was dat niet zo, dus verloren we heel wat uurtjes aan de grens van Mongolie- China.
De laatste treinreis zullen we ook wel overleven, welterusten.

Tiara Tours