Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 15 en 16: chinese muur

Dag 15 en16: 14en 15 maart 2015

14 maart
Onze gids stondom 9 uurbeneden klaar voor ons. Na een schamele ontbijt, want er was bijna niets, gingen we op pad naar de plein van de hemelse vrede en naar de verboden stad. Ik kan alleen maar zeggen dat het indrukwekkend groot alles was en schitterend om te zien.
Ook in china was veel beveiliging op straat maar dat kwam ondat er een nationale congres van alle partijen aan de gang was, dus het wemelde van de agenten en militairen. We vielen dus ook hier weer met ons neus in de boter.
Het was gelukkig wel een stuk rustiger als in Moskou. Op straat en bij de tempels zag je overal mensen dansen en hun traditionele oefening doen, vaak in groepjes. Ook speloefeningen werden bij de tempels veel gedaan. Het was heel bijzonder om zoiets te zien. Mensen waren heel vrolijk met z'n allen bezig. Groepjes ouderen waren aan het domino spelen, kaarten, haken, oefeningen doen, maar ook een soort van stijldansen.
Als afsluiting van deze twee evenementen gingen we naar een thee proeferij bij ons op de hoek in de straat van ons hotel.
We dachten eventjes lekker zitten, 2 kopjes thee proefen en dan weer er vandoor.
Het ging iets anders als verwacht. Thee drinken uit gewone kopjes was het niet, het waren kleine schaaltjes waar je 3 of 4 keer kon slurpen en dan was het op. De schaaltjes werden dan ook 3 of 4 keer opnieuw gevuld met dezelde thee en dan kwam er weer een ander smaakje. We wilen maar 2 smaakjes proeven, maar het meisje had er zo'n lol in, dat we zeker 8 soorten thee proefden, en dat x 3 of 4 keer. Na afloop wisten we niet hoe vlug we naar ons kamer moesten lopen, wie het eerst naar de toilet mocht, wat een belevenis weer.
15 maart
Onze hoogtepunt van onze reis, foto's zeggen meer dan een verhaal. We hebben de hoogst haalbare punt gehaald van de kant waar wij zijn begonnen. Je moet er een keer gestaan hebben: De Chinese Muur!
Onze dank aan Tamara, die ons mee heeft "gesleurd" om deze reis te maken. Een belevenis die we eigenlijk nooit uit ons zelf zouden maken, maar ook een die we nooit hebben willen missen.
Tam, bedankt voor deze belevenis en ervaring.

Peter en corrie

Wow berna
Wat een belevenis weer
En wat een mooie verhalen
Heel bijzonder
We horen het graag van jullie
We zijn blij dat jullie weer heel thuis zijn
Tot snel ????
Tot snel ????

Sal en John

Wat een ervaringen. En Tamara heel goed gedaan en wat zullen die oudjes trots op je zijn, verdient. Geniet nog lekker na en zien jullie snel wel weer een keer. Leuke verhalen en mooie fotos. bedankt voor het delen
groetjes van ons

Tiara Tours