Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 10: maandag 9 maart 2015: Vervolg van onze reis

We zijn weer thuis, met gewoon weer internet. Onze resterende verslagen kan weer in de blog gezet worden. Wel jammer dat het niet dagelijks bijgehouden kon worden maar het is wel een mooi avontuur geworden, dus lees maar verder wat er is gebeurd.

Dag 10: Maandag 9 maart 2015 Grensverleggend voor de dames.

Om 6.35u Moskoutijd? Of plaatselijke tijd? We reden nu in Mongolie en daar werd geen Moskou tijd meer aangehouden, weten wij veel. 1 minuut voor aankomst in Ulaanbaatar werden we gewekt, we moesten er uit. Shhhhh... Haasten, alles in de tassen gooien, we zoeken het op de plaats van bestemming wel uit.
We werden opgehaald door een aardige gids, Khulan (Hotlan, zo spreek je het uit).
We werden naar een hotel gebracht om te douchen en te ontbijten, dat was een goede service zeg.
Toen we klaar waren werden we met z'n vieren (Matthijs die vanaf Moskou bij ons in dezelfde treinstel zat) naar Terelj N.P. gebracht. (Nationale Park)
Na anderhalf uur rijden kwamen we in onze kamp aan. De omgeving was erg wijds en schitterend om te zien. Aan het begin van het terrein stond een stenen gebouwtje en ernaast een houten cabine. Na enig uitleg van de gids bleek dat de douche en toilet ruimte het niet deden door de kou. Dus we konden daar niet douchen, vandaar dat we in het hotel de kans kregen om het daar te doen. Maar de toilet????
Wat nu, jongens....tja daar was die houten cabine voor, met een gat in de grond. O my god....
Voor de dames was een houten steigertje als toiletbril gefabriceerd. Voor geen goud, dat je daar op gaat zitten.
Alleen in hoge nood om te plassen (half staand) en dat zolang mogelijk uitstellen zodat je niet te vaak hoefde.
In eerste instantie hadden we de tent voor ons drieen besteld, maar omdat wij de enige gasten waren werd Matthijs bij ons in de tent ingedeeld.
Man dit werd nog een beproeving, 2 dagen lang.
Ik kan je wel vertellen dat het ijzig koud was en ook in de tent als ons houtkacheltje opgebrand was. 'S nachts kwam de beheerder het kacheltje weer opstoken maar zodra die was uitgebrand moest je niet met je neus boven de dekens komen.
We hebben de eerste dag zelf de boel lopen verkennen. Op het terrein was een puppie waar ieder hart van smolt. Vooral Tamara was verkocht.
Buiten het terrein hebben we flink wat gewandeld en Rob en Tamara zijn ook nog wat hoger de berg op gegaan. Van de wandeling kreeg je het best wel warm, maar we waren ook wel moe dus we gingen terug naar onze tent. Het kacheltje was al opgestookt en we konden ons bed nader checken. Gelukkig was er een kast vol met dekbedden, waar we allemaal gretig gebruik van maakten. Of om het matras wat dikker te maken of ons deken warmer te krijgen. Ik geloof dat we allemaal vier of vijf extra dekbedjes erbij legden.
Ons avond eten was verrukkelijk, zelfgebakken patatjes, stoofvlees, groente, rauwkost. Dat kon in elkgeval niet meer stuk, we hadden alleen een paar ijsvoeten, en nu de nacht nog.
Welterusten!!!

Tiara Tours