Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 8: 7 maart 2015, op weg naar Irkutsk

Dag 8: zaterdag 7 maart

Om 7u gaat de wekker, in de veronderstelling dat we om 8u zouden ontbijten, maar we hadden gelukkig nog een uurtje extra. Om 9u ontbijten, dus voor die tijd dan maar vast de tassen in orde maken. Ontbijt was goed verzorgd, net als het avondeten gisteravond. Rond een uur of 10 worden we met een busje opgehaald en gaan we naar Irkutsk. Daar kunnen we de stad rustig verkennen en eventueel shoppen. Maar dat zullen we in Beijing waarschijnlijk uitgebreider doen.
Om half twaalf komen we in ons hotel aan. Helaas voor Tamara liggen we weer op 1 kamer, zij had de vorige keer last van nachtgeluiden die niet te stoppen waren.
Er was een extra bedje bij gezet, alleen daar kon je gewoon niet op slapen. Het was een houten plank op pootjes en een heel dun matrasje. Nou dan maar een extra kamer boeken want anders kon je Tamara de volgende dag opvegen. Helaas was alles volgeboekt, maar ze zouden wel een extra matras laten brengen.
En ja hoor, er kwam een vrouwtje met een 2-persoons dun matrasje aan. Het matras werd dubbel gevouwen en boven op het dunne matrasje wat er al lag gelegd.
Het was in elk geval beter als wat het was.
Zo nu kunnen we naar buiten. Buiten aangekomen bleek het toch wel kouder te zijn dan we dachten: -22 graden. We zijn een grote shoppingmall ingegaan maar voor de laatste mode hoef je daar niet te zijn. Het was wel een gigantisch shoppingmall. Daarna zijn we opzoek gegaan naar de beroemde houten huisjes die al heel oud schijnen te zijn. Na wat speurwerk kwamen we daar aan en her zag er inderdaad schattig uit, maar echt veel was er niet. Ook daar was een gigantische shoppingmall en die had een wat duurdere soort winkels en ook wat meer naar de westerse mode. Maar het shoppen bewaren we toch maar voor Beijing.
Wat later op de dag moesten we nog even naar buiten om geld te halen en kijken of we buiten de deur konden eten. Het was al rond 18.30u en de temperatuur was al gedaald naar -23 graden. Vlug geld halen en een italiaans restaurant binnenstappen. Is er plek voor 3 man ( in het engels ). Vertwijfeld kijkt de gastvrouw om zich heen en maakt ons duidelijk dat er geen plaats is, ze zitten vol. Ze sprak geen engels en wilde ook geen moeite doen om ons te helpen, dus die buitenlanders werden er weer uitgebonjourd.
Nou dan maar terug naar ons hotel, gaan we daar eten. Maar ook daar hadden we pech, of we over een uurtje wilden komen want ze hadden nu een grote groep te bedienen. Het was inmiddels al 20.00u.
Ok, dan komen we over een uurtje wel weer terug, het eten mag dan wel bijzonder zijn.....
Het eten was erg goed, alleen de bediening was iets minder. We kwamen 1 1/2 uur later omdat we "wie is de mol" hadden gekeken bij uitzending gemist. Ik denk dat ze ons niet meer hadden verwacht. We gaven de bestelling door en het heeft drie kwartier geduurd voordat de eerste bord met eren kwam, daarna nog een kwartier voordat de rest kwam. Zoals gezegd was het eten erg goed. Nu "vroeg" naar bed want we moesten weer vroeg op.