Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 9: zondag 8 maart, de grenscontrole Rusland-Mongolie

Dag 9: zondag 8 maart 2015

We zijn vroeg opgehaald, om 6.00u op en on 7.00u werden we opgehaald en naar de trein gebracht. Net als gistren een hoop gesjouw met de koffers. Trap op en af, geen lift of hellinkjes waar je je koffer op kon rijden. Bij onze slaapcabine aangekomen, bleek die al bezet te zijn door een vrouw, die weigerde weg te gaan. Dus werd er een andere lege slaapcabine voor ons gezocht.
Wat ze ook niet goed begreep was dat wij met z'n drieen een slaapcabine voor 4 personen hadden afgehuurd. Na een hoop gekissebis accepteerde de hostess dat uiteindelijk.
We konden ons eindelijk installeren en hopen dat er straks geen andere mensen bij ons aan de deur staan, dat wij in de verkeerde slaapcabine zitten.
De reis vordert lekker en we kunnen nog wat mooie foto's maken.tussendoor een kaartspelletje doen, soep eten, koffie drinken en dan is het lokale tijd 19.15. Het begon al donker te worden en ons gevoel zei dat het etenstijd was. Moskou tijd was het pas 14.15u maar we gingen toch maar eten. Het eten was goed allen toen we bijna klaar waren bleek dat het restaurant losgekoppeld zou worden en er zou een mongools restaurant komen. Ik moest mijn eten gauw naar binnen proppen en toen snel afrekenen. We waren net uit het restaurant bleek de eerstvolgende deur al op slot te zitten. Gelukkig stond daar nog een hostess die hem opende en gebaarde dat we moesten opschieten, paspoort controle!
Tja dat wisten wij ook niet en we moesten 9 wagons doorlopen voordat we bij die van ons aankwamen. Eerst liepen er een paar man binnen met een handscanner om de paspporten te checken. Bij Tamara haar paspoort bleeft de douanier aarzelen en moest het eerst overleggen met zijn collega. O,o, wat is dit nu. Tamara bleek nog een oudere versie paspoort te hebben die niet zo veel is uitgegeven, want kort na haar paspoort kwamen weer nieuwe paspoorten uit met de vingerafdruk en kleurtjes. Na zeker 20 minuten kreeg ze toch de stempel in haar paspoort en was het ok. Het paspoort van Rob en mij waren met 10 minuten klaar. Ja er snel ging het niet. Daarna moesten we de slaapcabine uit en werden alle "geheime" vakjes van de slaapcabine onderzocht of er iets verstopt was, onze koffers lieten ze links liggen. Zo dat hebben we ook weer gehad, maar een kwartier later kwam er nog iemand langs in leger kleding en een herdershond. Nog een controle, de hond moest in onze slaapcabine snuffelen. Tamara haar koffer en die van mij lagen op de bovenste bed, vraag me af of de hond op die afstand ook iets zou kunnen reuken, waarschijnlijk we.
Volgens mij was dit de Russische controle, nu de Mongoolse nog...
22.15u Momgoolse contole, we moesten een papiertje invullen en onze paspoorten inleveren.
Het papiertje was een gezondsheidverklaring, of je niet verkouden, grieperig koorts e.d. had. Volgens mij was de halve trein verkouden van de temperatuursverschillen binnen en buiten.
Maar de controle ging redelijk snel en we waren nu op weg naar Ulaanbaatar.
Een nachtje in de trein.
Welterusten.

Tiara Tours