Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Dag 11: 10 maart 2015 slapen in een Ger tent.

Dag11: 10maart 2015

De nacht was goed koud buiten je bed, gelukkig hoefden we geen van allen eruit voor de toilet, die was toch nog 200 meter lopen van onze tent. De kampeerbeheerder was 's nachts nog 2 x in ons tent geweest om de kachel aan te maken.
De eerste nacht hebben we overleefd. Je moest ook niet zonder schoenen op de grond lopen want dan trok de kou op tot aan je oren. Matthijs had een flesje water op de grond staan, daar zaten nu ijsblokken in.
Na een goed verzorgd ontbijt gaan we op excursie naar het Djingis Khan museum. Dat was ongeveer 40 minuutjes met de auto. Na een tijdje rijden doemt er ineens een zilver kleurig beeld boven de lage heuvels uit, en daar staat ineens een beeld van 40 meter hoog op een grote sokkel met daar onder het museum, indrukwekkend. In het museum is heel veel geschiedenis van Mongolie terug te vinden. Het grote standbeeld is van binnenuit te beklimmen zodat je halverwege bij de hals van het paard naar buiten kan lopen. Het uitzicht is geweldig, het is een groot terrein waar ze een gigantisch complex op willen bouwen voor toerisme, met nog heel veel geschiedenis van Mongolie. Plots vliegt er ook nog een soort van helikopter langs die heel even voor ons blijft hangen. Er zitten 2 mensen in. Dan vliegen ze weer verder en verdwenen uit het zicht. Het was bijzonder interessant en het uitzicht was schitterend, we hebben er van genoten. Na ongeveer 2,5 uur gingen we weer terug naar de tent om te lunchen, om daarna ons volgende excursie te doen, paardrijden.
Aangezien we geen van allen ervaren paardrijders waren kozen we voor een makkelijke, vlakke route. Als we meer ervaring hadden konden we ook over een berg naar onze tent terug rijden maar dat zagen we toch niet zo zitten. Dus het werd een ritje om de berg heen richting tent. Ook dit was een hele belevenis, onze gids hield eerst mijn paard en dat van Tamara aan een lijn vast in de veronderstelling dat Rob zijn paard wel kon mennen. Helaas was dat paard zo koppig dat die vertikte om te lopen, dus moest onze gids 3 paarden vasthouden, wat uiteraard niet ging werken. Op een gegeven moment liet hij mijn paard los en gelukkig luisterde deze wel heel goed en kon ik alleen verder meelopen met de groep. Halverwege probeerde de gids het nog een keer met het paard van Rob maar die staakte gewoon. Dus moest die tot het eind geleid worden. Het blijft een leuke ervaring en de omgeving was ook schitterend, alleen jammer dat onze tenen er zowat afvroren, dus we waren blij toen we weer bij de tent aankwamen.
Dit was onze laatste dag in de ger tent, gelukkig. Morgen naar Ulaanbataar, lekker een warme douche van 2 uur en dan de stad verkennen, we kijken er al naar uit, vooral naar de douche.
Tot ons volgende avontuur.

Tiara Tours