Rob-Berna-Tamara.reismee.nl

Treinreis van Moskou naar Listvyanka 2 maart t/m 5 maart 2015

We zitten vandaag in een hotel in Listvyanka. We hebben wifi dus kan onze weblog bijgewerkt worden. Dus hier is ons verhaal van de treinreis.

Dag 3: maandag 2 maart 2015

Onze laatste ochtend in het hotel. Nog even lekker douchen en ontbijten. De laatste foto's online gezet nu we nog wifi hebben. Facebook, weblog alles nog even vlug gedaan. Om half 12 worden we door Dimitri opgehaald. Hij brengt ons naar het sation. Onderweg verteld hij nog wat over bezienswaardigheden. Nationale park, museum over de ruimte, zoals wij de Nint in Amsterdam hebben. Bij ons station aangekomen hebben we nog een kwartiertje om de nodige foto' s te maken en een souveniertje te kopen. Die komt bij ons bij de wereldkaart te hangen.
We checken in en het treinavontuur gaar beginnen. Het is even wennen met de ruimte maar als alles is ingericht en opgeruimd blijkt dat we nog genoeg ruimte hebben. De trein vertrekt exact om 13.05u zoals op de ticket wordt vermeld.
En dan vetrekken we voor een reis van 36 uur in de trein. Ben benieuwd hoe we dit gaan beleven.
Dag 4: dinsdag 3 maart 2015
6:49u
Wat een beroerde nacht. Echt comfortabel is het niet. Je dut wat in en soms slaap je een uurtje of anderhalf en dan wordt je weer wakker. Blijk ons treinreis geen 36 uur te zijn maar 84 uur. Dat is 3 en een halve dag. Ik hoop dat we dit overleven.
De boiler werkt overigens prima. We kunnen gewoon lekker cup a soup eten, koffie en thee drinken. Het restaurant zag er ook keurig uit, daar gaan we straks maar ontbijten. We zijn om 6.00u Moskou tijd compleet wakker (4.00 u NL tijd). Een kopje thee gaat er wel in, het is zoals was voorspeld heel erg warm in de trein. We zullen halverwege de dag vast nog wel indutten.
De treinreis verloopt voorspoedig. Af en toe gaan we de trein uit om onze benen te strekken en frisse lucht te happen. Niet te ver weg van onze trein en ingang. We lopen wat heen en weer in de trein en gaan naar het restauratiewagon. 's Avonds hebben we in het restaurant gegeten en dat zag er goed uit. De tijdzone is ons nog niet echt duidelijk maar het is nu 5.20u NL tijd, 7.25u Moskou tijd, 9.25u lokale tijd. Dus 4 uur verschil met Nederland.
Dag 5: woensdag 4 maart 2015
Ah...beter geslapen dan gisteren. Wel vroeg wakker. Nederlandse tijd, half 5, Moskou tijd half 7.
Dag 1 overleeft in de trein. De 2e dag zal niet veel anders verlopen. Dit keer ontbeten in de trein. Spiegel ei en roer ei gegeten, beiden goed klaargemaakt.
Zo af en toe een korte stop van 20 minuten en dan weer terug ons coupe in. Muziek luisteren, lezen, spelletjes op de Ipad, kaarten of dobbelen. Afgewisseld met een loopje naar het restaurant. Er valt niet veel te beleven in de trein, de landschappen echter zien er wel steeds kouder uit, maar ook heel mooi met de blauwe lucht op de achtergrond.
14.10u NL, 16.16u Moskou tijd, 19.14u lokale tijd.
Ah nog even naar buiten, een stop van 20 minuten, -10 graden, in ons joggingbroek en pantoffels, heel bizar en ijzig koud. Straks hebben we een stop van 1 uur, dan gaat de thermo ondergoed aan en gewone schoenen.
18.46u NL, 20.50u Moskou tijd, 23.51u lokale tijd. 5 uur tijdsverschil met Nederland.
We zijn even uit de trein gestapt, we hebben 3 kwartier om onze benen te strekken. Op het station hebben we wifi, dus even vlug iets op facebook plaatsen, Rob en Tamara even contacten met de familie en voor je het weet moet je de trein al weer in. Op naar de volgende laatste dag in de trein. Het zal wel vreemd gaan omdat we 3.25u Moskou tijd uit moeten stappen en dan 's morgens vroeg ongeveer 8.00u in Irkutsk aankomen.
We zullen het wel merken.....
Dag 6: donderdag 5 maart 2015
Slapen in de trein gaat steeds beter. De tijd in de gaten houden wat moeilijker. NL tijd moeten we eigenlijk helemaal loslaten, maar ja, toch fijn om te weten of ze in nederland al op zijn of niet. In de trein houden we nog steeds Moskou tijd aan. Buiten het station zijn we nu al 4 uur verder ( van Moskou tijd af gerekend). We zijn weer even 3 kwartier uit de trein, bij een groot treinstation. Nu wagen wij ons ook buiten het stationsgebouw. Om een leuke foto van het stationsgebouw te nemen loop ik een plein op om een beetje afstand te scheppen. Word ik in het russisch aangesproken door een russische vrouw, aangezien ik geen idee heeft wat ze wilt loop ik maar gauw weg. 10 passen later komt er weer een andere vrouw bij me druk kletsend in het russich. Wat moeten ze nou van me? Dan zie ik een groepje van vrouwen mijn kant op lopen terwijl die ene vrouw nog steeds druk tegen mij kletst. Ik begin te begrijpen dat ze geld wilt omdat ik foto's van het stationsgebouw loopt te maken. Gelukkig komen mijn reddende engeltjes mij helpen en zodra Rob en Tamara bij mij zijn lopen de vrouwen van me weg. Zigeunervrouwen, zegt Rob nog. Nu ik goed kijk zie ik ze allemaal in die lange rokken lopen ( net als in Italie toen).
Rob em Tamara zagen dat een andere man ook belaagd werd door die vrouwen, maar die werden weggejaagd door een russisch vrouwtje uit een winkel. Die kwam naar buiten stormen en trok de man bij hun vandaan en ging goed te keer tegen die zigeuners. Die liepen verspreid over het plein weg om elders weer bij elkaar te gaan staan.
We gaan het stationsgebouw weer in en maken gebruik van de wifi. Dan moeten we weer de trein in en wachten we op de volgende stop.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours